10 května, 2023

Místo, kde se vaše dítě bude cítit jako doma

INICIATIVY


V září loňského roku začala výuka v Montessori školce a jeslích. Zařízení se nachází vedle továrny Eko-Oken v Kornicích. Ještě jsou volná místaa!

Montessori zařízení v Kornicích je komplex 5 budov propojených chodbami a okolí je navrženo tak, aby dětem umožňovalo samostatnou práci. – V naší školce se řídíme pedagogikou Marie Montessori. Nejedná se o novou metodu – je známá již více než 100 let. Jsme jednou z prvních institucí ve Slezsku, která ji plně zavedla, říká ředitelka školky Natalia Majewska. Smyslem školky je, aby se tam děti cítily jako doma. – Záleží nám na domácké atmosféře – snažíme se, aby vzduch naplnila vůně domácího koláče a aby se zde děti cítily především bezpečně – dodává.

Jak vysvětluje Natalia Majewska, nápad na zařízení se zrodil z potřeby místa, které by dětem poskytlo nadstandardní, netradičním způsobem, volný prostor, bez trestů a odměn, kde by mohly rozvíjet svou vnitřní motivaci. – Začínáme novou kapitolu v historii Eko-Oken, která se má zapojit nejen do rozvoje zaměstnance, ale i jeho rodiny, která, jak víme, je základem těch nejcennějších hodnot – říká Natalia.


O čem je Montessori?

Metoda Montessori je o tom, že děti jsou nezávislé, schopné a samostatně se rozhodující osobnosti. Čím více svobody dětem dáváme, tím samostatnějšími se stávají. – Dáváme dětem svobodu – neomezujeme je, to znamená, že neříkáme věci jako: „Máma ti utře pusu" nebo „Máma ti obouvá boty", ale dětem dáváme prostor jednat, všímat si a prožívat samy – říká Natalia Majewska.

Přelomová věta, kterou Maria Montessori kdysi slyšela od malé holčičky, zněla: "Pomoz mi, abych to dokázala sama" – A to je vlastně podstata Montessori pedagogiky - dáváme dětem prostor, aby se mohly rozvíjet – vysvětluje Natalia Majewska.

Místnost, kde výuka probíhá, vypadá jako svět dospělých viděný z ptačí perspektivy, tedy svou velikostí je přizpůsobena dětem. – Máme kuchyňský kout, kam děti dosáhnou bez překážek, a umyvadla v koupelnách jsou v takové výšce, že je děti mohou volně používat – říká. Děti mají čas na vlastní práci, hodiny ztišení, zážitky, kontakt s přírodou, smyslové aktivity, rozvíjejí se hudebně i sportovně.

Montessori metoda předpokládá, že výuka zahrnuje chození ven každý den, bez ohledu na počasí. – Kolem zařízení máme vybudované dětské hřiště a zeleninovou zahradu, kde děti sázejí rostliny a starají se o ně. Je tu také stezka pro jízdu na balančních kolech – vysvětluje Natalia Majewska.

Montessori jesle a mateřská škola věnují zvláštní péči také výživě dětí. Zkušené kuchařky připravují na místě zdravá a pestrá jídla. – Zakládáme si na přírodních produktech. Na jídelníčku máme špenátové oplatky s mrkví, líné nudle s omáčkou z lesních plodů, ale také různé kroupy, domácí koláče a kompoty – říká.



Individuální přístup

V mateřské škole neexistují žádné obecné rozvojové plány, ke každému dítěti se přistupuje individuálně. – Metoda Montessori je program, který velmi dobře slouží i dětem s postižením nebo vývojovými vadami – vysvětluje Natalia Majewska.

Pro děti jsou pořádány tematické akce jako příležitost k integraci a rozvoji. Jednou z nich jsou "lesní pondělky". – Montessori mateřská škola a jesle v Kornicích se nachází na skvělém místě, v blízkosti máme les, kam děti každé pondělí vodíme. Během této procházky se učíme hrou, využíváme přírodu, například listy. Učíme se pojmenovávat zvířata a rostliny, které potkáváme – dodává Natalia.


Podpora přirozeného vývoje

V Montessori školce nejsou žádné hračky, na které jsme zvyklí. – Dítě u nás nenajde plastové, hrací ani oblíbené hračky. V naší škole říkáme předmětům, které děti používají, vývojové materiály – vysvětluje Natalia Majewska.

V mateřské škole je více než 500 rozvojových materiálů, které jsou rozděleny do pěti oddílů: každodenní život, prostor (tento oddíl zahrnuje přírodní vědy), matematika, smysly, jazyk. Každá sekce je určena k rozvoji dítěte v určité oblasti. – Například v oddíle každodenního života se děti učí nalévat, prosévat. Tyto materiály jsou předem individuálně prezentovány učitelem. Předškolák má prezentaci obvykle jednou, ale pokud učitel zpozoruje, že dítě materiál používá nevhodně, provede prezentaci znovu – vysvětluje Natalia Majewska. S dětmi se také hodně diskutuje o emocích a děti se s nimi seznamují.



Hodiny, které vám vyhovují

Děti lze do školky a jeslí přivádět již od 5:30 a vyzvedávat až do 16:30. – Hodiny jsou navrženy tak, aby všichni rodiče, včetně zaměstnanců společnosti Eko-Okna, měli možnost přihlásit své dítě do této školky a jeslí, stejně jako přivést a vyzvednout své dítě ve vhodnou dobu – uzavřela Natalia Majewska.

Agata Paszek
mladší specialista na styk s veřejností
redakcja@ekookna.pl


Sdílejte

Podívejte se také na


Eko-Okna S.A.
Kornice, ul. Spacerowa 4
47-480 Pietrowice Wielkie
NIP: 6391813241
KRS: 0000586067

Olszyny 9
44-373 Wodzisław Śląski

Naftowa 23
47-225 Kędzierzyn-Koźle